SEO-tekster forbedrer din synlighed på søgemaskiner, hvilket giver trafik på dit website og opfordrer folk til at købe dine produkter eller services.
Ved at investere i SEO-tekster kan du tilføje reel værdi på din virksomheds bundlinje.
Hvad er SEO tekster?
Tekster består af skrevet tekster, billeder, video og lyd, som du viser på din hjemmeside.
Eksempler på tekster kan være:
- Blogindlæg
- Artikler
- Casestudier
- Rapporter
- Guides
- Og meget andet!
Søgemaskiner som Google vil levere søgeresultater, som er værdifulde og relevante for brugerne. Det, der gør det til SEO-tekster er, at det er skabt med søgemaskiner i tankerne. Derfor er målet med SEO-tekster til Google at blive betragtet som værdifuldt og relevant nok til at blive placeret på den første side af søgemaskinens resultatside (SERP).
Hvordan skriver du SEO-tekster?
Googles søgealgoritmer udvikler sig hele tiden. Vær meget opmærksom på forandringer, da de siger noget om, hvordan du får en plads på Googles gode side og dermed hjælper netop dine sider til at få topplaceringer på SERP’erne.
Hvad er seo tekster så? SEO-tekster er ikke bare hvilket som helst indhold, det skal være af høj kvalitet og brugbart for besøgende på din hjemmeside. Brugeroplevelsen er en vigtig faktor for, hvordan Google beslutter, hvilket indhold der skal rangeres til topplaceringer i søgemaskinerne. Desværre findes der masser af dårligt indhold på internettet.
Hvis du f.eks. har en blog, er den bedste måde at rangere dine blogindlæg på at skrive indhold, der nærmer sig et givent emne fra et andet perspektiv eller giver mere værdi end andre hjemmesider, der har skrevet om det samme emne.
Hvad er seo tekster helt teknisk? For at skrive SEO-tekster bør du kende til nogle få, men vigtige principper.
- Længde – længere stykker indhold (mere end 1000 ord) har vist sig at rangere bedre på søgemaskiner. Det er dog vigtigt at holde afsnit korte i f.eks. blogindlæg og andet hjemmesideindhold. Del gerne afsnit op i 1-2 sætninger eller højst 3-4 sætninger.
- Læsbarhed – Google foretrækker indhold, der har et vist læseniveau, så læserne har lettere ved at forstå det. Men i modsætning til at ”fordumme” dit indhold, handler det mere om at åbne det op for et bredere publikum, som også kan finde en værdi i det.
- Toneleje – at holde en konsistent tone i dine tekster hjælper læserne med at forstå det perspektiv, du skriver ud fra. Disse faktorer har også betydning for læsbarheden.
- Formatering – Måden du formaterer dine tekster på, spiller også en vigtig rolle i SEO. Brug af overskrifter i hele teksten hjælper læserne med at navigere bedre i indholdet. Brug af punkttegn gør det nemmere at liste de emner, som læserne bør være opmærksom på. Derudover kan billeder bruges til at opdele indholdet yderligere.
- Nøgleord – For at finde ud af, hvilke ord brugerne søger mest efter, er det nødvendigt med en søgeordsanalyse. Søgeord hjælper nemlig søgemaskinerne med at forstå, at dit indhold handler om et bestemt emne. Det kan også fortælle dig, hvad du specifikt skal skrive om, hvis der er en højere søgevolumen for et bestemt søgeord, hvilket betyder, at du har bedre chancer for, at folk læser dit indhold.
- Linking – Google siger, at intern linking – altså links – til andre sider på din hjemmeside samt backlinks fra andre hjemmesider også kan forbedre SEO. Dette giver ligeledes dit indhold troværdighed, da du giver flere resurser.
- Alt text – på dine billeder, skal indeholde dit søgeord.
Hvad er de typiske fejl i digital indholdsproduktion?
At bruge de forkerte søgeord
De mest effektive søgeord at gå efter er søgeord på mellem 3-5 ord, de har høj søgevolumen, men lav konkurrence. Du skal foretage en søgeordsanalyse, inden du begynder at skrive dit indhold. På denne måde, ved du hvordan dine tekster skal opbygges og indholde.
At bruge for mange søgeord
Et fokussøgeord pr. side er ideelt for en hjemmeside. Du skal dog være opmærksom på, at du ikke overfylder siden med dette ord, da Google i så fald vil straffe dig for det. Du skal opretholde en rimelig søgeordstæthed. Hos webcenter, kan vi hjælpe med udviklingen af seo-tekster. Læs mere lige her. Har du i forvejen tekster, så kan du få dem seo-optimeret med denne service.
Duplikeret eller kopieret indhold
Google værdsætter originalt indhold og er ikke meget for kopieret eller duplikeret indhold. Sørg for at indholdet på din hjemmeside er lavet med dette for øje.
Manglende SEO-titeltags og metabeskrivelser
Disse tags hjælper Google med at forstå hvad en side handler om, når Google ‘crawler’?? din side. Sørg for at du har titeltags og metabeskrivelser, der indeholder strategiske søgeord.
Manglende billede alt tag
Alt tags hjælper med tilgængelighed, for de brugere som er blinde eller har problemer med synet. Titlen på billederne bruges til læseren, mens alt tag anvendes af google. Det er derfor utrolig vigtigt, at dit billede indholder søgeordet i alt tag.
Dårlig/mangelfuld Linking
Google foretrækker, at du leverer kilder til dit indhold eller andre resurser, som kan hjælpe brugeren med at forstå emnet bedre. Sørg for at du linker mellem siderne på din hjemmeside. En anden linkstrategi der er vigtig, er at bygge ’backlinks’. I stedet for at købe dem, er det bedre at skabe relationer til andre hjemmesider og f.eks. sende en høflig e-mail, hvor du spørger, om de vil linke til dit indhold.
Vi har nu kigget på spørgsmålet, hvad er seo tekster. Det er nu nødvendigt, at tage skridtet videre og begynde at arbejde aktivt med dette. Der er utrolig meget trafik, at hente fra google, der størstedelen af dine besøgende vil komme herfra. Har du ikke lysten til selv, at kaste dig ud i det, kan vi hos webcenter hjælpe dig. Vi har forskellige services indenfor seo alt efter dit behov.
- Søger du seo-tekster helt fra bunden, kan du læse mere om vores content writing service.
- Har du i forvejen tekster på din hjemmeside, men ønsker at få dem optimere, så læs om vores onpage seo service lige her.
- Har du brug for hjælp med teknisk seo, så læs mere her.