Hvad er SEO?
For at forstå hvad SEO er, er det nødvendigt at vide, hvordan søgemaskiner som Google, Bing og lignende fungerer. Hvordan bestemmer de deres søgerangeringer? For der er jo mange andre hjemmesider derude, som dækker lignende emner.
En søgemaskine som Google indekserer websider. Forestil dig det som en af de gamle, gule telefonbøger, men blot i et digitalt format.
Når du har oprettet en hjemmeside, gennemsøger søgemaskinerobotter din hjemmeside for at forstå de oplysninger, det indeholder og derefter indeksere det i overensstemmelse hermed, så det vises i relaterede søgeresultater. Søgemaskinerobotter er i stand til at forstå kontekstualiseret information (tekst, struktur og ikke-tekstindhold) på din hjemmeside og indeksbasere det efter forskellige faktorer, såsom relevans og autoritet.
Det er her søgemaskineoptimering, kommer i spil. SEO refererer til processen med at gøre din hjemmeside bedre for søgemaskiner. Det handler om at optimere hjemmesider, så søgemaskinerne forstår relevansværdien og rangerer den i overensstemmelse hermed på søgningen.
Lad os nu gøre en ting klart om SEO:
Søgemaskiner indekserer sider, ikke din hjemmeside som helhed. Det betyder, at dit SEO-arbejde skal udføres side for side på din hjemmeside.
Hvorfor er SEO vigtigt?
Det tidligere afsnit gav os allerede en idé om vigtigheden af SEO. For yderligere at forstå så tænk på dine egne søgevaner.
Lad os sige, at du går på Google, fordi du vil finde oplysninger om et bestemt emne, f.eks. “bedste værktøjer til e-mailmarketing”. Du skriver det bare ind sådan eller måske skriver du bare ‘værktøjer til e-mail-marketing’. Straks efter får du en liste over resultater.
Hvilken klikker du på?
Klikker du nogensinde på den anden eller tredje resultatside? Sandsynligvis ikke og hvis ja, så sker det sandsynligvis ikke så ofte.
Dette eksempel viser, hvorfor SEO er vigtigt. At have dine sider optimeret til søgemaskiner hjælper din samlede søgerangering.
Dit mål er at være på den første side eller endnu bedre inden for de første par resultater af den søgning, dine potentielle kunder foretager, så du får øget trafik til din hjemmeside.
Seo for begyndere: Sådan laver du SEO til en hjemmeside
Lad os se på 10 vigtige seo-tips, som du kan bruge til at forbedre din hjemmeside lige nu.
- Lav søgeordsanalyse og brug relevante udtryk og ord
Søgeord spiller en vigtig rolle i SEO. Et søgeord angiver hovedemnet i din tekst, og det er det, der gør det muligt for folk at finde din tekst, når de foretager en online søgning efter et emne af interesse.
Et søgeord betyder egentlig blot, hvad folk vil indtaste, når de søger efter noget. Derfor skal du sørge for, at dit søgeord stemmer overens med din målgruppes søgehensigt. Det kan være et kort søgeord som ‘digital markedsføring’ eller et long-tail-søgeord, såsom hvordan man skaber en god digital reklamekampagne’.
Kortere søgeord har normalt en højere søgevolumen. Det betyder, at de kan være sværere at rangere efter. Long-tail-søgeord har en lavere søgevolumen, men til gengæld er de meget specifikke. Fordelen er, at du er i stand til at målrette mod lige nøjagtig dine potentielle kunder, der er interesseret i det. Det er bedst at gå efter en blanding af begge – korte og long-tail – søgeord.
Desuden er det ideelt at overveje søgevolumen og rangvanskeligheder for det søgeord, du påtænker at anvende. Søgevolumen angiver, hvor ofte folk søger efter dette specifikke søgeord. En højere søgevolumen betyder, at folk er mere interesserede i dette emne. Rangvanskeligheden indikerer derimod, hvor svært det vil være at rangere i søgemaskinens resultater.
Du kan lave en søgeordsanalyse, ved at anvende google ads værktøjet.
-
- Opret en konto
- Tryk på værktøjsikonet herefter søgeordsplanlægning under planlægning
- Tryk på – find frem til nye søgeord
- Indtast dit søgeord – F.eks. tennisbolde eller en sætning
- Tryk på se resultater og herefter vil du se data vedrørende søgeordets konkurrence og antal søgninger samt evt. lignende søgeord.
Søgeord er altså afgørende, men er ikke den eneste del til optimering af en hjemmeside. Du skal også fokusere på andre vigtige aspekter for at øge trafikken.
- Placer søgeord på hele din side
Hver side eller blogindlæg har forskellige relevante søgeord. Til denne artikel er nøgleordet f.eks. ‘SEO for begyndere‘. Det er sandsynligvis det udtryk, du søgte på og derfor endte du her!
Ideelt set bør dine valgte søgeord være i:
- Indlæggets titel
- URL-adressen
- Første og sidste afsnit af indlægget
- I teksten organisk i hele indlægget
- Tags af anvendte billeder
Så længe de ikke forstyrrer artiklens flow, skal du sætte dem ind! Bare pas på ‘Keyword Stuffing’, som vi vil fortælle mere om senere i dette indlæg.
- Inkluder SEO i Permalinks
Et permalink er den URL, du ser, når du får adgang til en webside. Permalinks siger meget om den overordnede struktur på din hjemmeside, og de bør ikke være for lange men samtidig klart beskrive, hvad websiden handler om. For læseren og også for søgemaskinerobotten, der gennemsøger dit websted.
Som nævnt før gennemsøger søgemaskinerobotter alle siderne på din hjemmeside for fuldt ud at forstå emnet på din hjemmeside og indeksere dem korrekt. Brug klare og meningsfulde ord i din webadresse. Hvis du f.eks. har en online boghandel, skal du strukturere dine sider med permalinks for at vise folk, hvad de har adgang til og for at hjælpe med at kontekstualisere de overordnede oplysninger. Det gør hierarkiet klart for søgemaskiner og hjælper SEO.
Dette kunne se sådan ud: www.lovelybooks.com – er din hjemmeside www.lovelybooks.com/selfhelp – kan være en side, hvor folk kan finde alle bøger i kategorien ’selvhjælp’. www.lovelybooks.com/selfhelp/BOOKTITLE – er den side, hvor de finder oplysninger om en bestemt bog i denne kategori
Som navnet antyder, er et permalink permanent, hvilket gør det vigtigt at vælge de rigtige til dine sider. Derfor skal du helst ikke bruge bestemte datoer eller oplysninger, der kan ændre sig med tiden.
Hvorfor? Ideelt set vil du fortsætte med at opdatere din hjemmeside kontinuerligt. At have en side der har været online i nogen tid, spiller ind i bedre SEO. Ideelt set vil du ikke oprette sider, du altid vil slette. Ældre sider rangerer ikke, bare fordi de har været offentliggjort i længere tid. De rangerer, fordi de over tid formåede at vise autoritet gennem genereret trafik, linkopbygning og mere. At være i stand til at opdatere dine sider med friske og relevante oplysninger er nøglen til succes og det betyder at oprette en tidløs URL-struktur.
Lad os sige, at du skriver en artikel om ‘Top 5 marketingtips til 2020’. Dette er et godt emne. Men i dit permalink skal du udelade 2020. Ved at gøre det kan du opdatere artiklen og senere skrive om ‘Top 5 Marketing Tips til 2021’.
Den samme regel gælder for sider til bestemte helligdage, f.eks. Black Friday. Det sker årligt og du kan med fordel genbruge denne side i de kommende år.
- Hyperlink dit eksisterende indhold
Hvis det indlæg, du i øjeblikket skriver, er relateret til et andet indlæg, du allerede har skrevet, skal du linke til det. Det er god praksis at hyperlinke dit indhold til andre indlæg og sider på din hjemmeside. Dette vil bidrage til en bedre brugeroplevelse, da det hjælper læseren med at opdage andet relateret indhold og navigere til andre sider på din hjemmeside samt hjælpe søgemaskinerobotter med at indeksere og kontekstualisere dine websider.
- Skriv indhold af høj kvalitet. Ingen søgeordsfyldning!
Selvfølgelig skal du skrive indhold, der engagerer læsere. Sørg for at dække dit emne fuldt ud og udelad ikke oplysninger, der kan være vigtige. Det er vigtigt, at du giver dine læsere et overblik over det ønskede emne samt svar, der imødekommer deres behov.
Flere ord er ikke nødvendigvis lig med højere kvalitet, men da det indikerer, at emnet er blevet dækket indgående, kan det hjælpe. Som backlinko.com påpeger, så er der en sammenhæng mellem ordtælling og rangordning samt dybden af artiklen og rangeringen.
Udover at dække dit emne fuldt ud, gør det underværker at skrive på en klar, men alligevel elegant og konversationsmæssig måde. Placer ikke dit søgeord over hele din artikel i håb om at have en høj søgeordstæthed. At forsøge at snyde systemet ved at placere så mange søgeord som de kan overalt, vil ikke fungere og mange bliver faktisk straffet for det.
Søgemaskiner er meget intelligente og kan genkende søgeordsfyldning. Har du brug for hjælp til at få skrevet seo-optimeret indhold på din hjemmeside, kan du læse mere om vores content writing service lige her.
- Optimer dine billeder
Fra et læsbarhedsperspektiv er billeder meget vigtige. De hjælper med at visualisere dit indhold og hjælper med at gøre det mere forståeligt for læserne. Men de er også vigtige for SEO, da de hjælper din hjemmeside med at blive gennemsøgt. Et billede kan ikke crawles, men det, der kan crawles og indekseres, er billedets ALT-tekst, som betyder billedbeskrivelsen. Brug af dit søgeord som Image ALT-Text vil sikre, at Google indekserer det for det specifikke søgeord.
Har du nogensinde bemærket de billeder, der vises oven over dine søgeresultater? De er også en fantastisk måde at føre folk til din hjemmeside og indikerer, at din hjemmeside og dine billeder er relevante for søgeemnet. Komprimering af dine billeder er også en vigtig faktor. Hjemmesidehastighed er desuden afgørende for SEO og billedstørrelsen og formatet kan spille en stor rolle. Så sørg for at optimere dine billeder korrekt. Du kan nemt gøre det ved hjælp af billedkomprimeringsværktøjer. Få hjælp til billede optimering med vores teknisk seo service lige her.
- Hjemmesidehastighed
Denne guide er kun for seo for begyndere, så dette trin er nok lidt for avanceret. Vi vil dog stadig lige komme kort omkring hastighedsoptimering. Din hjemmesidehastighed er utrolig vigtig for seo rangering og den er blevet brugt som placeringsfaktor af Google siden 2018. Folk bruger bogstaveligt talt kun få sekunder på din startside, før de vælger, om de vil udforske den yderligere eller hoppe videre.
En hjemmeside med hurtig indlæsning sikrer en ideel brugeroplevelse. Hvis din side tager for lang tid at indlæse, vil det have alvorlige konsekvenser på grund af den manglende tid, folk er villige til at vente, hvilket resulterer i en højere afvisningsprocent. Selvom afvisningsprocent ikke er en faktor, der direkte påvirker din placering, er den dog alligevel direkte forbundet med din sidehastighed. Er din hjemmeside langsom? Få hjælp til en hurtigere hjemmeside med vores hjemmeside support service.
- Glem ikke din mobil/tablet version!
Da folk i stigende grad bruger deres mobiltelefoner til at få adgang til internettet, er det en nødvendighed at optimere din hjemmeside til smartphones. Hvis ikke du gør det, ender du med at have en høj afvisningsprocent, for lad os være ærlige – ingen ønsker at blive på en hjemmeside, der ikke er formateret rigtigt til din telefon. Forkert formatering kan have irriterende fejl såsom knapper, der ikke fungerer eller at skulle scrolle til siden bare for at se hele siden.
En positiv brugeroplevelse giver folk lyst til at blive og udforske din hjemmeside, hvilket igen indikerer, at din side skal være relevant for det søgeord, du har valgt. Faktisk er mobilformatering så vigtig, at Google meddelte, at de snart vil starte med deres første mobilindeksering af hjemmesider. Er din hjemmeside ikke mobilvenlig? Få hjælp til dette med vores teknisk seo service lige her.
- Teknisk SEO
I afsnit 3 talte vi om at skabe en god hjemmesidestruktur, der betragtes som en del af teknisk SEO.
Men teknisk SEO er mere end bare permalinks og valg af de rigtige søgeord. Det handler også om at skabe et responsivt design til din hjemmeside. Dette emne er meget specifikt og teknisk, så at forklare det dybere er mere end, hvad en SEO-guide for begyndere kan beskrive. Ikke desto mindre er det vigtigt at påpege det.
Få hjælp til teknisk seo allerede i dag. Modtag en gratis seo og hjemmeside analyse af din hjemmeside. Læs mere lige her
- Opdater dine sider og indhold
Du bør regelmæssigt foretage en SEO-revision for at opdatere dit indhold. Især da information og tendenser ændrer sig hurtigt og du vil ikke ønske at blive straffet på søgerangeringer på grund af forældede oplysninger.
Gennemgå ældre sider og websteder, vurder indholdet og kontroller, om det hele er optimeret korrekt. Hvis dit indhold ikke længere har noget formål eller ikke er optimeret som krævet, vil det mere sandsynligt skade din placering end at gøre noget godt for dig.
Glem ikke at promovere dine indlæg og indhold. Har du indhold på din hjemmeside, men mangler at seo optimere det? Se mere om vores onpage seo service lige her.
SEO er kontinuerligt arbejde, men med tid og erfaring vil du bevæge dig fra en seo for begyndere status til en mere avanceret og ekspert position. Konsekvent offentliggørelse af relevante indlæg på din blog og nyt indhold er en af de bedste måder at forbedre din placering på søgemaskiner på. Når du har skrevet noget godt indhold, skal du promovere dine indlæg for at nå ud til en endnu bredere læserskare.
Du kan gøre det organisk – ved at dele dem på dine sociale mediekanaler og gennem et nyhedsbrev. Eller du kan gøre det via betalt reklame (PPC). Begge dele er vigtige for din markedsføringsstrategi og bør gøres på et tidspunkt.
En organisk tilgang giver dig mulighed for at skabe et varigt kommunikationsflow med dine kunder. Betalt annoncering hjælper med at vise dit indhold til de rigtige brugere og øge trafikken til din hjemmeside hurtigere, hvilket gavner din SEO.

